Stepping stones

Vijf versnellingen methode

compagnon zonder aandelen

Specifieke bedrijfsvraagstukken

Stepping Stones

Met behulp van de ‘stepping stones’ maak je stappen om succesvol verder te groeien.
In de oudheid waren stepping stones stenen die ervoor zorgden dat mensen konden oversteken zonder natte voeten te krijgen van het open riool en in “the shit” terecht te komen.

1.

Stepping stone 1: Start bij het begin

Jij vertelt gewoon wat je drijft en jij hoeft nooit meer na te denken

Om te starten met dit programma is het belangrijk om te beginnen bij het begin, ‘het waarom’ van jouw onderneming. Door je beslissingen te toetsen aan ‘het waarom’ wordt het voor jou, als ondernemer, makkelijker. Voor jouw medewerkers is het duidelijk waar jij en dus ook jouw bedrijf voor staat. Je klanten zullen jou graag willen helpen met het verwezenlijken van jouw droom.

Als businesscoach kom ik vaak mooie en pakkende verhalen tegen over het ontstaan van een onderneming. Wanneer een ondernemer bij ‘het waarom’ komt van zijn onderneming, voelt deze eerst emotie en dan komt er passie los. Een stuwraket, vol met energie.

De kunst is om ‘het waarom’ in één korte zin onder woorden te brengen. Wanneer dat je lukt, kun je deze zin overal voor gebruiken. Bijvoorbeeld op je etalage, visitekaartje, website, je marketingcampagne en meer.

Het is voor iedereen duidelijk waar jij voor staat

2.

Stepping Stone 2: Start met het einde voor ogen

Jij bent geen slachtoffer, jij hebt je roer in handen

Sommigen beginnen gewoon en zien wel waar het schip strandt. Deze visie kan succesvol zijn. Echter zonder einddoel voor ogen is ieder obstakel een doel op zich. Zonder plan dan is er geen controle en overkomen de dingen jou, je bent het slachtoffer van…

Als ondernemer heb jij pro-activiteit als levensvisie en jij neemt verantwoordelijk voor jouw gedachten en daden. Wanneer jij vanuit deze visie je onderneming bestuurt, start je altijd met het einddoel voor ogen. Jij bepaalt voor de toekomst je doelstelling in omzet, marge, eventueel het marktaandeel en legt deze vast.

Daarna beschrijf je jouw probleemstelling, dit is je (business) coachvraag. Vervolgens toets je jouw probleemstelling aan stepping stone 1, ‘de waarom’ vraag.

Jij wordt geen slachtoffer, jij bepaalt jouw koers en jij houdt het roer doelgericht in handen

3.

Stepping stone 3: Het analyseren van de omgeving

Je neemt niets aan, je onderzoekt

In deze fase ga je in je helikopter zo hoog mogelijk vliegen om een duidelijk overzicht te krijgen. Je trekt het internet leeg en sorteert alles wat te maken heeft met mondiale ontwikkelingen waarvan jij denkt dat het indirect invloed kan hebben op jouw business.

Daarna daal je wat met je helikopter, je definieert jouw markt en je gaat analyseren wat er in je markt gebeurt. Wat zijn de toetredingsbarrières? Kan er zo maar een nieuwe concurrent instappen? Kun jij een andere markt uitzoeken met jouw product? Hoe zijn de concurrentieverhoudingen en de bedrijfskolommen in jouw markt of in andere markten? Wat zijn jouw huidige klantenprofielen? Je kijkt naar de klanten in de markt en hun behoeften.

Je baseert je op feiten, pas dan wil jij conclusies trekken

4.

Stepping stone 4: Interne analyse

Ik ben mijn bedrijf

In deze fase onderzoeken we de interne samenhang van jouw bedrijf, de waardes en de interne structuren. We analyseren jouw cijfers en hoe de marketing P’s nu ingevuld zijn.

Ik ken mijn bedrijf want ik ben mijn bedrijf

5.

Stepping stone 5: De confronterende confrontatie Matrix

Door schuren krijg je glans

In deze fase maak je de SWOT. Dit is een sterkte/zwakte analyse van jou en jouw bedrijf. Het is de kunst om van de externe bedreigingen die er zijn, kansen te maken. Het is belangrijk om met een open blik naar de conclusies van deze matrix te kijken.

Jij kent je kracht en denkt in kansen

6.

Stepping stone 6: Probleemstellingen en doelstellingen

Maak van een droom geen nachtmerrie

De meeste ondernemers die bij stap 6 willen starten en de voorgaande fases overslaan belanden in een nachtmerrie. Zonder de tijd te nemen voor een heldere en scherpe analyse kun je namelijk niet tot een goede oplossing komen. Wanneer je niet op de hoogte bent van de stand van zaken in jouw markt en van jouw bedrijf, sla je er een slag naar. Soms raak maar ook de kostbare en demotiverende missers.

Jij daarentegen bent proactief en weet waar jouw bedreigingen en kansen liggen. Samen maken wij een heldere analyse zodat we kunnen gaan dromen over de toekomst en die geen nachtmerrie wordt.

A dream is not something to wake up from but something that wakes you up

7.

Stepping stone 7: De voorwaarden

Geloof niet in sprookjes

De onderzochte oplossingen worden op een rij gezet en de verschillende scenario’s doorgerekend. Zo kun jij een weloverwogen keuze maken. Een keuze die voldoet aan de voorwaardes, geformuleerd in Stepping Stones 1 en 2. Aanpassingen die nodig zijn, worden beschreven, van de marketing P’s tot bijvoorbeeld de organisatiestructuur aan toe en in het plan opgenomen.

Geloof niet in sprookjes, bereken je droom en je kiest ervoor om jouw droom werkelijkheid te maken

8.

Stepping stone 8: De planning

Hoezo een plan, dat verandert toch altijd

Een implementatie plan wordt gemaakt. Wat, hoe, wanneer en door wie is de vraag. Er wordt bij grotere aanpassingen ook gekeken naar ‘change’ projecten. Er wordt dan intern naar de organisatie gekeken, wat betekent deze verandering en welke weerstand ga je tegenkomen? Er wordt naar de externe belanghebbende gekeken, hebben die ‘last’ van de veranderingen die jij gaat doorvoeren? We maken een timetable en gaan systematisch te werk, zodat we kunnen vertragen of versnellen wanneer dat nodig is. De implementatie wordt voorbereid.

Failing to plan is, planning to fail

9.

Stepping stone 9: Implementatie

Wanneer de wind verandert pas ik mijn zeilstand aan

Het uur van de waarheid, dit is spannend. Het plan wordt geïmplementeerd. Doordat alle voorwaarden zijn gemaakt en vastgelegd, kun jij je successen vieren en bij afwijkingen eenvoudig bijsturen. Jij zit nu weer volledig achter het roer van jouw onderneming, jij bepaalt de koers en de snelheid.

A good idea is only as good as its implementation

9b

Stepping stone 9b: Bijsturen

Wanneer de wind te veel verandert stel ik mijn koers bij

Er gebeurt iets, in de markt, de concurrentie, of ….? Doordat jij, in je kracht, achter het roer van jouw onderneming staat kan jij makkelijk bijsturen en schakelen. Jij voorziet en doorziet de gebeurtenissen, leuk toch deze vorm van controle?

Ahead of the curve

De Vijf versnellingen methode

Je onderneming is behoorlijk gegroeid, maar nu zie jij als ondernemer dat deze groei stagneert omdat de organisatie vastloopt? De huidige processen zijn diep in jouw organisatie geslepen, maar bieden niet meer wat nodig is voor de gewenste progressie? Het zijn zaken waar je tegenaan kan lopen als ondernemer die zijn organisatie wil laten groeien. In dit blog laat ik jou zien hoe jij in 5 stappen efficiënt kan groeien, terwijl jij grip houdt op jouw organisatie – of te wel, volgens de 5 versnellingen methode.

Compagnon zonder aandelen

Het is eenzaam aan de top. Op regelmatige basis komen wij bij elkaar, waarbij wij open en transparant bespreken waar je tegen aanloopt. Het ene moment kan dit stoom afblazen zijn, het andere moment brengen we tijdens onze gesprekken in kaart wat je nodig hebt om jouw bedrijf naar het volgende niveau te tillen.

Specifieke bedrijfsvraagstukken

Strategie: Wat moeten we doen om het gespecificeerde bedrijfsprobleem op te lossen?

o    Wat is de strategie?

o    Hoe zijn we van plan onze doelstellingen te bereiken?

o    Hoe gaan we om met de concurrentiedruk?

o    Hoe gaan we om met de veranderingen in de vraag van klanten?

o    Hoe wordt de strategie aangepast op het gebied van duurzaamheid?

Structuur: Welke structuur hebben we nodig om deze strategie uit te voeren?

o    Hoe is het bedrijf/team/ verdeeld?

o    Hoe zit de hiërarchie in elkaar?

o    Hoe coördineren de verschillende afdelingen hun activiteiten?

o    Hoe organiseren de teamleden zich en sluiten ze aan op de doelstellingen?

o    Wordt de besluitvorming en de controle centraal of decentraal genomen en uitgevoerd? Is dit zoals het zou moeten worden, gelet op wat we aan het doen zijn?

o    Waar lopen de communicatielijnen? Expliciet en impliciet?

Systemen: Welk bedrijfssysteem moeten we gebruiken of uitvinden om de strategie uit te voeren?

o    Wat zijn de belangrijkste systemen die de organisatie uit te voeren? Overweeg financiële en HR-systemen, evenals de communicatie en opslag van documenten.

o    Waar zijn de controles en hoe worden ze gecontroleerd en geëvalueerd?

o    Welke interne regels en processen gebruikt het team om op het goede spoor te blijven?

 Gedeelde waarden: Welke van onze principes helpen ons? Waarom doen we wat we doen op de manier waarop we het doen?

o    Wat zijn de kernwaarden?

o    Wat is de bedrijfscultuur/teamcultuur?

o    Hoe sterk zijn de waarden?

o    Wat zijn de fundamentele waarden waarmee het bedrijf/team werd opgebouwd?

Stijl: Welke leiderschapsstijl en culturele kwaliteiten zullen ons helpen om een strategisch doel te bereiken?

o    Hoe participatief is het management/stijl van leidinggeven?

o    Hoe effectief is dat leiderschap?

o    Hebben medewerkers/team de neiging meer competitief of coöperatief te zijn? Wat zijn daarvan de effecten?

o    Zijn er echte teams die functioneren binnen de organisatie of zijn ze gewoon werkgroepen?

 

Personeel: Hoe moeten we leden van ons team helpen in hun groei?

o    Welke posities of specialisaties zijn vertegenwoordigd binnen het team?

o    Welke posities moeten worden ingevuld?

o    Zijn er hiaten in de vereiste competenties?

Vaardigheden: Wat zijn de specifieke vaardigheden die ons zullen helpen? Welke vaardigheden hebben we nodig om te ontwikkelen?

o    Wat zijn de sterkste vaardigheden vertegenwoordigd binnen het bedrijf/team?

o    Zijn er lacunes in vaardigheden? Zo ja, welke?

o    Wat staat het bedrijf/team bekend om?

o    Hebben de huidige medewerkers/teamleden de mogelijkheid om hun werk te doen?

o    Hoe worden de vaardigheden gemonitord en beoordeeld?