Organisatieveranderingen; nodig of een gedoe?

Geschreven door Jan de Reus

Oprichter Jan de Reus is Commercieel econoom, Business coach, NOBCO-geregistreerd. Na een succesvolle carrière in de retailsector richt hij zich nu op Business coaching en op ondernemers die met hun bedrijf naar de volgende fase willen doorgroeien.

20 januari 2022

Ondernemers doen zaken vaak op hun eigen wijze, omdat dit al jaren heeft gewerkt. Omdat ze het graag op hun eigen wijze doen of omdat ze eigenwijs zijn, is het inschakelen van een businesscoach vaak een laatste redmiddel. Wanneer ik veranderingen in de organisatie voorstel, krijg ik daarom ook vaak te horen: “mijn bedrijf zit al jaren in de familie, mijn opa en vader deden het ook zo, mijn bankrekening is het bewijs”. Het zegt echter niet of dit ook voor jou dé manier is. Zelfs al gaan de zaken goed, durf bij jezelf na te gaan waar jij behoefte aan hebt. Het kan helpen om persoonlijke vragen aan vrienden en/of familie te stellen. Durf eens te vragen hoe zij denken dat het met jouw geluk en gezondheid gaat.

Veranderen is noodzakelijk, maar ook een gedoe

De levenscyclus van bedrijven kunnen behoorlijk lang zijn, mits er veranderingen plaatsvinden. Wat gisteren heeft gewerkt, hoeft niet vandaag de dag nog relevant te zijn. Laat staan in de toekomst. Daarom is het van groots belang dat jij flexibel blijft en veranderingsprocessen durft toe te passen in jouw organisatie. Verandering is noodzakelijk wanneer jouw onderneming groeit.

Op het moment dat jouw onderneming zich in een groeifase bevindt is het niet alleen belangrijk dat de organisatie verandert. Jij als ondernemer dient persoonlijk mee te groeien – en dus is verandering ook persoonlijk van toepassing. Je wil als ondernemer nou eenmaal de groei ondersteunen van jouw organisatie. Dat gaat niet als jij niet jouw werkwijze aanpast. Daarom moet een ondernemer altijd eerst zichzelf te rade gaan. Waar liggen jouw sterke punten? Wat zijn jouw zwakke punten/risicofactoren? Het succes van de onderneming wordt nou eenmaal bewerkstelligt door jouw sterke punten. Zaken waar jij minder bedreven in bent, kan je daarom beter bij een ander neerleggen. Wanneer in jouw bedrijf fouten gemaakt worden, wordt vaak de schuld gegeven aan de medewerker, heb jij wel eens nagedacht over jouw rol. Wat kan jij anders doen zodat er minder fouten worden gemaakt?

Waarom zou jij veranderen?

Veel ondernemers beschouwen het toenemen van de werkuren als part of the deal wanneer hun organisatie groeit. Maar waar houdt het op? Je werkt 6 tot 7 dagen per week, vaak meer dan 10 uur per dag. Vakanties worden korter en minder vanzelfsprekend. Door dit alles spelen er privé uiteindelijk ook problemen op. Voor je het weet heb je last van de eerste symptomen van chronische stress – dit is niet een manier die vol te houden is. Vaak kunnen dit soort situaties voorkomen worden, mits je veranderprocessen op een goede manier doorvoert gedurende de groei van je onderneming.

Bevind jij je in een dergelijke crisis of herken jij je in het bovenstaande? Dan wordt het tijd om de zaken anders aan te pakken. Ik heb als businesscoach veel trajecten geleidt en kan je uit ervaring vertellen dat veranderprocessen met vallen en opstaan gaan. Het ene moment gaat het voor de wind, een moment later zie je door de bomen het bos niet meer. In transitie zal er altijd zorg of angst zijn. Het loslaten van het oude gaat altijd gepaard met pijn en afscheid, maar ook met nieuwe ontdekkingen en groei. Dit is menselijk en onderdeel van succesvol ondernemen. Het belangrijkste is dat de veranderingsprocessen goed gemanaged worden. Als businesscoach kan ik jou hiervoor de handvaten geven.

Misschien ook interessant voor jou

De 5 groeifase van een onderneming

De 5 groeifase van een onderneming

Wanneer een onderneming groeit, doorloopt iedere ondernemer dezelfde groeifasen. Groei is inherent aan verandering van...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.